Skip to main content

Motywacja do pracy

Ewelina Staszak

Instruktor niezależny w województwie zachodniopomorskim. Z wykształcenia biotechnolog medyczny, z pasji od 4 lat stylistka paznokci. Laureatka mistrzostw stylizacji paznokci Nailpro 2018 w Polsce i Słowacji oraz mistrzostw wiedzy teoretycznej Master Brain 2019

InstruktorNailsCompany

Jeśli zatrudniasz pracowników z pewnością prędzej czy później spotkasz się z problemem wydajności pracy Twojej obsady. Jeśli nie wynika to z problemów osobistych ani stanu zdrowia, warto przyjrzeć się warunkom pracy, jakie zapewniamy. Najłatwiej motywować pracownika podwyżką, ale to nie zawsze jest wystarczające lub w ogóle skuteczne. Kwestia pieniędzy powinna być poruszona na samym końcu, bo co zrobić kiedy brakuje nam na to budżetu?

Jak mawiał mój tata „z niewolnika nie ma pracownika„, a człowiek większość swojego życia spędza w pracy i warto, żeby pracowało się nam wszystkim po prostu dobrze. Zatrudnienie w branży beauty to w dużej mierze partnerstwo i współpraca, a nie sztywno narzucone normy. Przedstawię Ci metody, które nie uszczuplą twojej kieszeni, a skutecznie zmotywują pracownika do pracy.

Obecność pracodawcy

To dość ważny aspekt. Są salony, w których pracodawca jest przez cały czas na miejscu wraz z pracownikami, w innym przypadku wymienia się zmianami albo przyjeżdża otworzyć i/lub zamknąć drzwi. Znam każdy z tych układów i w każdym przypadku najwięcej zależy od samego pracownika, czy jest osobą odpowiedzialną i stawi czoło wszystkim obowiązkom samodzielnie. Duże zaufanie do pracownika nie zawsze dobrze się sprawdza, a często podczas nieobecności przełożonego wydajność pracy spada. Pracownik wykorzystuje brak nadzoru i wyszukuje wiele czynników, które zwyczajnie odrywają go od pracy. Powierzanie pracownikowi zbyt wielu obowiązków, zamiast zmotywować spowoduje zniechęcenie, a niestety za zaniedbania odpowiada przede wszystkim pracodawca. Aby zapewnić odpowiednie wsparcie staraj się być jak najczęściej w salonie, bo nikt nie przypilnuje lepiej Twojego interesu niż Ty.

Kontakt z przełożonym

Dobra komunikacja jest kluczowym elementem dobrej współpracy. Otwartość i empatia bardzo nam pomaga w życiu społecznym, a tym bardziej w relacji z pracownikiem. Podwyżki nie daje się codziennie, a wsparcie na co dzień jest warte naprawdę wiele. Szczere pochwały, konstruktywne uwagi, miła atmosfera to nieodzowny element codziennej pracy w jednym salonie, który klientki naprawdę bacznie obserwują. Dobre relacje z pracownikami przekładają się na dobre samopoczucie klientek w naszym salonie.

Kariera

Myślę, że każdego motywuje osiąganie kolejnych etapów rozwoju. Wyznaczmy cele na samym początku współpracy. Zaplanujmy wspólnie drogę szkoleń, wyłapmy elementy nad którymi trzeba szczególnie popracować. Kolejne etapy zdobywania umiejętności czy podnoszenia poziomu umiejętności jakimi dysponuje pracownik, mogą wiązać się ze zmianą nazwy stanowiska, od najmniej do najbardziej doświadczonych, np. Junior Stylistka, Stylistka, Top Stylistka. Przechodzenie tych etapów możesz oprzeć o umiejętności, czas pracy, ilość szkoleń czy ilość klientek. Opcji jest wiele, a dla osób które lubią wyzwania to dobra motywacja.

Presja

Postaraj się nie wywierać presji, że wszystko od razu i zawsze ma być doskonale, bo tak się po prostu nie da. Jak wiesz, „tylko Ci, którzy nic nie robią, nie popełniają błędów”, a więc dopuść możliwość popełniania błędów i pozwól na wyciągnięcie z nich nauki, to umożliwi dalszy rozwój. Ani my, ani pracownicy nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć i nie zawsze działania, które podejmujemy przynoszą oczekiwany efekt, ale pozwólmy sobie próbować. A w razie niepowodzenia dobrze wiedzieć, że jako przełożony udzielisz wsparcia i pomocy – to naprawdę bardzo motywuje do działania.

Podejmowanie decyzji

Brak decyzyjności to jeden z czynników, który najbardziej demotywuje pracowników. Jeśli Twój pracownik nie ma możliwości podjąć samodzielnie decyzji i o wszystko musi Cię pytać lub czekać na akceptacje jakiegoś pomysłu, nie działa to na niego budująco. Z drugiej strony nie sprawi to, że będziesz ważniejsza dla niego, a wręcz przeciwnie tylko dostarczy Ci obowiązków. Pozwól na większą swobodę działań swoim pracownikom. Dając pracownikowi większą „moc sprawczą”, bardziej angażuje się on w wykonywanie swojej pracy, jest chętny do podejmowania nowych wyzwań.

Klimat

I w cale nie chodzi tu o warunki pogodowe. Każdy z nas powinien dobrze się czuć w swoim miejscu pracy. Może się to wydawać banalne, ale miejsce pracy, które jest dla nas przyjazne, działa bardzo pozytywnie. Ważne jest, aby każdy miał swoją przestrzeń, którą może w jakiś sposób spersonalizować, np. ustawić sobie mała doniczkę z kaktusikiem albo trzymać w szufladzie ulubione czekoladki. Zachowaj strefę prywatności, w której pracownicy mieliby możliwość w spokoju wykonać ważny telefon i oderwać się na chwilę od pracy.

Podsumowując podwyżka nie musi być jedynym sposobem na to, aby zmotywować kogoś do działania. Przedstawione „bezpłatne” sposoby motywacji pracowników przyniosą znacznie większe i długofalowe korzyści. Co za tym idzie wzrośnie wydajność pracy pracownika, dochody salonu wzrosną, a my możemy wynagrodzić ciężką pracę pod względem finansowym.

źródło:    Paznokcie nr 98