Anna Faber
Instruktor stylizacji paznokci
Centrum szkoleniowe Indigo by Anna Faber, Gliwice
Mistrzyni Świata Nail Art 3d
Wielokrotna medalistka mistrzostw Polski i Europy
Postacie z bajek to co roku powracający temat we wiosennych i letnich stylizacjach paznokci. Dla niektórych klientka pojawiająca się w ręku ze zdjęciem inspiracji typu myszka Mickey, to czasami jeden z większych koszmarów, dla innych to sama radość. Wykonanie kopii oryginału postaci z bajek czy innych malowanych postaci jest jednym z większych wyzwań. Malując kwiaty czy owoce nikt nie zwraca uwagi na proporcje, wielkość czy kolor, bo przecież bywają różne. Największe problemy pojawiają się wtedy, gdy musimy namalować coś czy kogoś kto jest znany i wymaga się wykonania dokładnej kopii. Trudność najczęściej dotyczy proporcji.
Proporcja rozumiana jest jako współgranie poszczególnych części tworzących spójną całość. Jest to jedno z głównych zagadnień teorii sztuki. Wykonując kopię obrazu proporcja jest najważniejszą częścią pracy. Gdy malujemy przedmiot czy postać, nieważne czy jest blisko nas czy daleko, zmienia się tylko jej wielkość. Kiedy patrzymy na postać w telefonie wydaje się ona malutka na wyświetlaczu, w stosunku do naszego ogromnego płótna, ale stosunek wielkości nosa do oka się nie zmienia, np. jeśli myszka Minnie ma okrągły zarys głowy, dlaczego najczęściej malujemy jajko? Odwzorowując rysunek na tipsie często wybieramy taki kształt, by zmieścił nam się na powierzchni paznokcia, a nie ten który powinien być i jest to jeden z największych błędów jakie popełniamy. Kiedy wykonujemy szkic, musimy zmierzyć stosunki szerokości do wysokości, będzie to zawsze nasz pierwszy krok. W przypadku myszki Minnie jest to zawsze koło, wysokość i szerokość są takie same. (Rys. 1)
Wiedząc, że Minnie jest kołem zaczynamy ustalać wielkości innych elementów na twarzy. Po pierwsze ustalamy miejsce, gdzie zaczynają się oczy i mierzymy ich wysokość na oryginalnym obrazku. Sprawdzamy ile razy oko mieści się w wysokości głowy (Rys. 2). Kiedy dowiemy się, że na oryginalnym obrazie oko mieści się przykładowo 4 razy, wtedy dzielimy nasz szkic na paznokciu na cztery równe części i otrzymamy wysokość naszego oka zgodnego z oryginałem. Jeśli na oryginale wysokość koła ma 12 cm to oko ma 4 razy mniej (3 cm), kiedy nasz szkic ma 1,2 cm to oko będzie miało wysokość 3 mm.
Dla ułatwienia malowania zalecam sięgnąć po ołówek HB, najlepiej cieniutki – automatyczny, ja osobiście używam Faber Castell 0.25.
Przy malowaniu różnych postaci, aby ułatwić sobie pracę, zalecam zawsze zaczynać od szkicu, zarysu (Rys. 3). Często powtarzam moim kursantkom, aby starały się wiernie odwzorować to, co widzą na portrecie, którym się inspirują.
Projekt najlepiej wykonać na białym podkładzie i twardej, matowej powierzchni. Nie musimy rysować równych linii, ponieważ to tylko szkic.
Kiedy zarys jest gotowy, możemy rozpocząć nakładanie kolorów. Często dostaje od Was pytania jakim kolorem malować twarze? Najlepsza odpowiedź to taki kolor jaki widzisz. Samodzielnie musimy ustalić jaki odcień będzie podobny do tego z oryginalnego obrazka, jednak najczęściej wybieramy nude czy też nude z różem. W moim przypadku kolory są zawsze mieszane. Dobieram takie mieszanki, by jak najlepiej odzwierciedlić kolory widziane na obrazie. Często wybieram jasną hybrydę i dokładam bieli, brązu czy czerwieni.
Gdy malujemy lakierami hybrydowymi bądź farbkami żelowymi, kolejnym krokiem będzie utwardzenie kolorów. Dla ułatwienia zawsze przed malowaniem konturu proponuję przetrzeć warstwę inhibicyjną hybrydy, dzięki temu nasze linie nie będą się rozmazywały.
Światłocień to sposób na uczynienie z płaskiego rysunku trójwymiarowego, jest to kolejny dość trudny temat. Kiedy szukamy inspiracji zwróćmy uwagę czy dana postać posiada cieniowanie. Zdarza się, że na początku ułatwiamy sobie rysowanie i szukamy prostych wzorów, ponieważ nieumiejętnie dodany półcień może zniszczyć cały malunek. Dajmy sobie czas na wypracowanie umiejętności dokładania cieni, do momentu kiedy będziemy to robić z wyczuciem.
W technikach zdobień paznokci wyróżniamy dwa rodzaje cieniowania: laserunek i micropainting. Laserunek to w malarstwie cieniowanie rozrzedzoną farbą, czyli farbą z dodatkiem wody, a w stylizacji paznokci to wymieszanie koloru z topem lub używanie półtransparentnych kolorów. Micropainting to blendowanie kolorów, czyli tworzenie efektu ombre z delikatnym przejściem kolorów. Malując postacie z bajek nie zawsze musimy sięgać po cieniowanie, choć malując portret zastosowanie cieni urealistyczni obraz i doda mu trójwymiaru.