Skip to main content

Na co zwrócić uwagę, gdy podejrzewasz u swojego dziecka dysleksję?

Anna Świątkowska

Nauczyciel języka polskiego, pedagog specjalny
Akademia „Już to wiesz”, im. S. T. Ortona

Akademia "Już to wiesz"

Dysleksja to specyficzne zaburzenie uczenia się, które wpływa na zdolność dziecka do czytania, pisania i literowania. Jest to problem neurologiczny, który nie jest związany z inteligencją dziecka, lecz z trudnościami w przetwarzaniu językowym. Wczesne zidentyfikowanie dysleksji jest kluczowe, aby dziecko mogło otrzymać odpowiednie wsparcie i pomoc edukacyjną. Oto kilka wskaźników, na które warto zwrócić uwagę, jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć dysleksję.

  1. Trudności z czytaniem
    Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów dysleksji są trudności z nauką czytania. Dzieci z dysleksją często:
  • Czytają wolniej niż rówieśnicy.
  • Mają trudności z rozpoznawaniem słów.
  • Często mylą podobnie wyglądające litery (np. „b” i „d”).
  • Pomijają lub dodają słowa podczas czytania.
  • Mają problem z rozumieniem przeczytanego tekstu.
  1. Problemy z pisaniem i literowaniem
    Dysleksja wpływa również na zdolności pisania i literowania. Dzieci mogą:
  • Pisać nieczytelnie.
  • Często popełniać błędy ortograficzne, nawet w prostych słowach.
  • Mieć trudności z zapisaniem swoich myśli na papierze.
  • Pisać te same słowa w różny sposób w jednym tekście.
  1. Trudności z przetwarzaniem językowym
    Dzieci z dysleksją mogą mieć trudności z przetwarzaniem i manipulowaniem dźwiękami języka. Mogą:
  • Mieć problem z rymowaniem słów.
  • Mieć trudności z podziałem słów na sylaby.
  • Często mylić dźwięki w słowach.
  1. Problemy z pamięcią krótkotrwałą i sekwencyjną
    Dysleksja często wiąże się z trudnościami w pamięci krótkotrwałej i sekwencyjnej. Dzieci mogą:
  • Mieć trudności z zapamiętywaniem sekwencji liter, cyfr lub słów.
  • Mieć problem z nauką tabliczki mnożenia lub kolejności dni tygodnia.
  • Często zapominać, co miały zrobić lub co ktoś im powiedział.
  1. Problemy z koordynacją i orientacją przestrzenną
    Niektóre dzieci z dysleksją mogą również mieć problemy z koordynacją i orientacją przestrzenną. Mogą:
  • Być niezdarne, często wpadać na przedmioty.
  • Mieć trudności z organizacją przestrzenną na stronie (np. problemy z pisaniem w liniach).
  • Mieć trudności z nawigacją w nowych miejscach.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz dysleksję u swojego dziecka?

  1. Skonsultuj się z nauczycielem
    Porozmawiaj z nauczycielem dziecka, aby dowiedzieć się, czy zauważył podobne trudności w klasie. Nauczyciel może dostarczyć cennych informacji na temat zachowania i postępów dziecka w nauce.
  1. Skontaktuj się ze specjalistą
    Jeśli obawy się potwierdzą, warto skontaktować się z psychologiem lub specjalistą ds. edukacji specjalnej, który może przeprowadzić formalną ocenę i postawić diagnozę.
  1. Wczesna interwencja
    Im wcześniej dysleksja zostanie zidentyfikowana, tym lepiej. Wczesna interwencja może pomóc dziecku w rozwijaniu strategii kompensacyjnych i poprawie umiejętności czytania i pisania.
  1. Indywidualne podejście
    Każde dziecko jest inne, dlatego ważne jest dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka. Specjaliści mogą pomóc w opracowaniu spersonalizowanego programu nauczania.
  1. Wsparcie emocjonalne
    Dzieci z dysleksją często zmagają się z niską samooceną i frustracją. Ważne jest, aby zapewnić im wsparcie emocjonalne i budować ich pewność siebie poprzez pozytywne wzmocnienia i cierpliwość.

Podsumowanie

Dysleksja to poważne wyzwanie, ale dzięki wczesnemu rozpoznaniu i odpowiedniemu wsparciu, dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności i osiągać sukcesy w nauce. Kluczowe jest, aby rodzice, nauczyciele i specjaliści współpracowali w celu zapewnienia dzieciom z dysleksją optymalnych warunków do nauki i rozwoju. Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć dysleksję, nie wahaj się szukać pomocy i wsparcia – to pierwszy krok do zapewnienia mu lepszej przyszłości.