Skip to main content

Reklama a dzieci – jak przekazy reklamowe wpływają na najmłodszych?

Artykuł został przygotowany przez drukarnię kseroa0.pl specjalizującą się w druku wielkoformatowym CAD oraz druku reklamowym.

Reklama jest w obecnym świecie absolutną podstawą wszelakich działań marketingowych, a to z kolei oznacza, że będziemy się z nią stykać na każdym kroku. Przekazy promocyjne emitowane są w telewizji, radio czy Internecie. Dodatkowo nie da się ich również pominąć podczas zwykłego spaceru, gdyż są one również zamieszczane w przestrzeni publicznej.

W ostatnim czasie jednak pojawiło się niesłychanie wiele spekulacji odnośnie tego, w jaki sposób tradycyjna reklama wpływa na umysły i wyobraźnię maluchów. Pojawiły się nawet zalecenia odnośnie tego, że przez nadmierna emisję reklam, warto ograniczyć dziecku czas jaki spędza ono w sieci czy przed telewizorem. Wobec tego jak przekazy reklamowe w rzeczywistości oddziałują na wyobraźnię naszych pociech?

Dynamika reklamy i ryzyko, jakie jest z nią związane

Reklamy z którymi spotykamy się na co dzień są tak naprawdę wyjątkowo zróżnicowane. Głównie wynika to z faktu, że każda firma i przedsiębiorstwo dopasowuje strategię marketingową do swojej grupy docelowej, a jednocześnie także i do swoich potrzeb. Nic więc dziwnego, że niektóre reklamy rzeczywiście przypadają nam do gustu, zaś innych wolimy po prostu unikać. Da się jednak zauważyć, że w dzisiejszym świecie reklamowym stawia się przede wszystkim na dynamikę. Każda reklama- można odnieść wrażenie- że krzyczy do nas z ekranu komputera czy telewizora. Jest ona maksymalnie dynamiczna i wyrazista. Oczywiście dorośli nie będą mieć z odbiorem takiego przekazu większych problemów, jednak w jaki sposób wpłynie to na maluchy? Otóż wiele zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka, a także od etapu rozwoju, na którym się ono obecnie znajduje. Jednakże z opinii większości rodziców jasno wynika, że ich pociechy zwykle reagują na takie intensywne i dynamiczne reklamy gromkim płaczem i krzykiem. Oznacza to jedno- tego typu reklamy wzbudzają w dzieciach strach i niepokój. Warto zaznaczyć, że zbyt dynamiczne reklamy, które migają tysiącem jaskrawych kolorów zwiększają także ryzyko jednorazowego ataku epilepsji.

Reklamy kreatywne a ich wpływ na dziecko

Niektóre firmy i przedsiębiorstwa, które swoje produkty i usługi kierują głównie do maluchów i ich rodziców, stawiają także na znacznie inną strategię marketingową, co przejawia się w całkowicie inaczej zaaranżowanych reklamach. Przede wszystkim, są one o wiele spokojniejsze, a także o wiele bardziej kreatywne. Można nawet powiedzieć, że takie reklamy starają się „coś” pokazać lub „czegoś” nauczyć.

 

W tym przypadku możemy mówić o dość pozytywnym wpływie oglądania takich reklam na dzieci. Maluchy zwykle czują się zaciekawione, a ich wyobraźnia jest odpowiednio stymulowana. To z kolei wzmaga w dziecku ciekawość świata i pobudza do bardziej kreatywnego i logicznego myślenia. Dziecko nie płacze i nie krzyczy, a jest skupione na tym, by daną reklamę obejrzeć do końca. Jak więc widać przekazy promocyjne mogą też wywrzeć nieco bardziej pozytywny wpływ na naszą pociechę.

Jak więc reklamy wpływają na naszego malucha?

Można w tym momencie śmiało powiedzieć, że sposób w jaki reklamy rzeczywiście wpływają na nasze dziecko, jest mocno uzależnione od tego, w jaki sposób są one wykreowane. Z pewnością zbyt natrętne i zbyt dynamiczne reklamy emitowane w telewizji czy w sieci nie spotykają się z dużą przychylnością ze strony rodziców, a reakcja dzieci mówi tu sama za siebie. Z drugiej jednak strony możemy wyróżnić reklamy kreatywne i edukacyjne, które stymulują zmysły naszego malucha i z pewnością ich oglądanie naszemu dziecku nie zaszkodzi.