Skip to main content

Początkująca stylistka otwiera własny salon

Olga Lubańska

Szkoleniowiec, artystka oraz kobieta biznesu
Właścicielka Centrum Szkoleniowego prowadząca roczną szkołę stylizacji
Laureatka 76 mistrzostw z całego świata m.in. Dubaj, Turcja, Hiszpania
Jurorka Global Beauty Championship w Las Vegas, Norwegii i Dubaju
www.olgalubanska.pl

 

Od czego zacząć, gdy chcemy otworzyć własny salon beauty?

Każdy z nas ma niewątpliwie mnóstwo marzeń zawodowych jednak, żeby marzenia stały się rzeczywistością potrzebny jest dobry plan oraz pełna świadomość, że łatwo nie będzie. Najbardziej bolesne bywa zderzenie z rzeczywistością. W naszej wizji wszystko wyglądało perfekcyjnie, każdy aspekt był dopracowany w najmniejszym szczególe, a mimo to okazało się później, jak wielka jest to pomyłka. Osoby, które dopiero myślą o założeniu własnego biznesu, najbardziej przeraża właśnie ten moment. Chwila, w której okaże się, że nie jest to wcale łatwe przedsięwzięcie.

Jak otworzyć własny salon?

Na początku, zanim przejdziesz do działania, warto przemyśleć kilka spraw. Zadaj sobie parę ważnych pytań. Otwierając swój własny gabinet kosmetyczny, musisz być pewna swej decyzji i usług, które będziesz oferować. Jeżeli czujesz, że Twoja praca wymaga jeszcze poprawek, może warto ukończyć dodatkowe kursy, nabrać więcej praktyki i za jakiś czas zastanowić się nad tak poważną decyzją?
Osoby otwierające biznes beauty dzielą się na dwie grupy. Pierwsza to stylistki, które jeszcze nigdy nie pracowały w salonie kosmetycznym. Jeśli należysz właśnie do tej grupy, to na samym początku powinnaś wybadać rynek, jednocześnie szlifując cały czas swoje umiejętności. Możesz wykonywać paznokcie na osobach z rodziny, koleżankach, sąsiadkach, na modelkach, tak by móc zaobserwować, jakie są ich oczekiwania. Czy lubią jednolite paznokcie, dużo wzorów i dodatków, a może delikatne zadbane paznokcie? Musisz się dowiedzieć, czego będą oczekiwać od Ciebie Twoi klienci, czy warto wprowadzać, szereg usług pielęgnacyjnych, czy może ograniczyć się do tradycyjnej pielęgnacji? Czy prowadzić w swoim salonie sprzedaż produktów do paznokci, czy może jednak z tego zrezygnować? Pamiętaj, by nie przeinwestować już na samym początku, nie twórz zbyt szerokiej oferty jeżeli nie ma na nią popytu, a wymaga ona od Ciebie dodatkowych kosztów.
Drugą opcją jest podjęcie najpierw pracy w salonie stylizacji. Dać sobie czas, aby odkryć swoje mocne strony, poznać klientki, rynek i sposób działania salonu. Dzięki temu możesz, zobaczyć, co się sprawdza, a co nie i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Mieć jasny obraz, jakie oczekiwania mają Twoje klientki. Dopiero później możesz myśleć o otworzeniu swojego salonu.
Jeśli już pracowałaś w salonie i zdobyłaś odpowiednią wiedzę oraz praktykę powinnaś pomyśleć o otwarciu swojego gabinetu niedaleko miejsca, w którym pracowałaś. Tak, by stałe klientki mogły nadal korzystać z Twoich usług. Klienci nie kochają salonu, tylko osobę, która wykonuje daną usługę. Dlatego tak wielu klientów podąża za swoimi stylistkami, mimo że te zmieniają miejsca swojej pracy. Najczęściej klienci są w stanie dojechać do swojej stylistki od 10 do 20 km. Wszystko zależy od wielkości miasta i możliwości komunikacyjnych. Staraj się znaleźć takie miejsce, do którego w łatwy i możliwie najszybszy sposób Twoje klientki będą mogły się dostać. Dzięki temu, będziesz już posiadać swoją pewną bazę klientów – nie będziesz musiała tworzyć jej od zera.

Wyróżniaj się pośród innych

To bardzo ważne, aby zastanowić się, co może Cię wyróżnić pośród innych stylistek i salonów. Oto kilka propozycji:
●  Idealny manicure dla każdej klientki. Jesteś perfekcjonistką, wszystko u Ciebie jest doszlifowane i zwracasz czujną uwagę na każdy szczegół. Skórki są pięknie zadbane i nie poszarpane, dzięki czemu klientki uwielbiają oddawać się w Twoje bezpieczne ręce. To właśnie może być Twój znak firmowy.
● Doskonały french. Wiesz, że jesteś w tym najlepsza, a niemalże 90% twoich klientek wybiera właśnie ten rodzaj manicure. To Cię wyróżnia!
● A może jesteś specjalistką od nakładania idealnej warstwy jednolitego koloru. Prostota, a zarazem elegancja, po którą chętnie zgłaszają się do Ciebie klientki. Pokaż, że jesteś w tym najlepsza.
● Przedłużanie paznokci, nie każdy może być w tym dobry. A może to właśnie jest Twój konik?
● Niezwykłe zdobienie paznokci to coś, czego wiele klientek szuka dla siebie. Uwielbiają szaleć i nosić ciekawe stylizacje, wiedzą, że Ty wykonasz dla nich najpiękniejsze artystyczne dzieło, dlatego z chęcią wracają i przyprowadzają swoje koleżanki.

Klientki dobrze wiedzą, po co przychodzą do stylistki i czego mogą się spodziewać po wykonaniu usługi. Ty robisz to, co uwielbiasz, a one dostają to, czego oczekują i dzięki temu obie strony są zadowolone. Pierwsza wizyta w nowo otwartym salonie zazwyczaj jest z ciekawości, żeby klient do nas wrócił, musi otrzymać coś, co go do nas przyciągnie.

Biznesplan

Własny salon kosmetyczny to nie ścieżka usłana różami. To ruchomy grunt, po którym trzeba stąpać zdecydowanie i pewnie. Wiąże się to z wieloma wyrzeczeniami, ciężką pracą, często o wiele dłuższą niż pełny etat u kogoś w firmie. Jesteś sobie sama szefem, więc musisz dobrze umieć zarządzać biznesem i zespołem, z którym pracujesz.
Odpowiednio skonstruowany biznesplan to klucz do sukcesu. Ma on pomóc w prowadzeniu działalności, określać kolejne kroki, które będziesz podejmować, ale także da Ci szansę na uzyskanie dofinansowania.
W biznesplanie m.in. powinnaś uwzględnić:
● głównie cele salonu,
● rozwój,
● plan finansowy,
● ewentualne niepowodzenia, jakie mogą się pojawić i plan na rozwiązanie ich.

Wpis do działalności gospodarczej

Własny biznes to nie tylko kupowanie kosmetyków, tworzenie ofert i ładny salon. W pierwszej kolejności trzeba wypełnić szereg formalności. Poza wpisem do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarcze należy zgłosić się do ZUS-u, podjąć decyzję w zakresie zwolnienia z VAT, a także uzyskaniem stosownych pozwoleń. Pamiętaj również, że od stycznia 2021 roku salony kosmetyczne muszą korzystać z obowiązkowych kas fiskalnych online.

Lokal i jego wyposażenie

Z jednej strony to przyjemniejsza część, w której tworzysz wygląd swojego, wymarzonego salonu, jednak etap ten wiąże się również ze sporymi wydatkami. Wyposażenie salonu, jeżeli chcemy by był na najwyższym poziomie, wymaga od nas dużej inwestycji i zadbania o profesjonalny sprzęt, który nie należy do najtańszych. Przed remontem warto udać się do Inspektora Sanitarnego w celu zapoznania się ze wszystkimi wymogami, jakie powinien spełniać profesjonalny gabinet. Aby pełnić usługi na najwyższym poziomie trzeba również bazować na takim sprzęcie i kosmetykach. Nie warto inwestować w tanie i okazyjne akcesoria, lakiery itd. To może się dla nas skończyć reklamacjami i niezadowolonymi klientkami, kiedy lakier zacznie odpryskiwać, mimo że został położony jak należy. Najlepiej wcześniej przetestować kosmetyki, na których chcemy pracować oraz znaleźć te, które spełniają nasze wymagania i najlepiej się sprawdzają.

Własny biznes beauty to wymagające wielu poświęceń i ciężkich decyzji przedsięwzięcie. Jednakże, żeby do czegoś dojść potrzeba dużo ciężkiej pracy i sporo cierpliwości. Dzięki miłości do swojej pasji, ciągłym szlifie swoich umiejętności i bieżącej wiedzy jesteś w stanie to osiągnąć. Ja również napotykałam na swej drodze przeszkody, ale nie poddałam się, walczyłam o marzenia i mimo porażek i błędów wierzyłam w swój talent, który doprowadził mnie do ogromnego sukcesu.