Joanna Lenarczyk
Dyplomowany Instruktor EuroFashion Akademia Paznokcia
Master Educator Harmony
Educator Entity Artist
Juror oraz sędzia na mistrzostwach stylizacji paznokci.
Laureatka Nail Masters Londyn 2017 oraz zdobywczyni 3 miejsca w Mistrzostwach StarTrek Rzym 2017 w kategorii One Stroke.
Właściciel Szkoły Stylizacji Paznokci Studio Barwa.
Przed Wami artykuł z cyklu dotyczącego marketingu i prowadzenia salonu kosmetycznego. Mam nadzieję, że przekonam te z Was, które zastanawiają się nad otwarciem salonu, że jest to bardzo dobry pomysł. Zaczynamy od reklamy.
Otworzyłaś własny salon. Co zrobić, aby zdobyć rzeszę klientów? Oczywiście podstawą są paznokcie. Powinny być wykonane estetycznie i precyzyjnie, czyli tak, aby klientka była zadowolona i mogła pomyśleć, że sama w domu na pewno by ich tak nie zrobiła. Dlaczego to jest takie ważne? Otóż dlatego, że obecny rynek usług stylizacji paznokci jest bardzo zróżnicowany. Konkurencja jest ogromna. Dziewczyny, które mają zdolności manualne, bardzo często same zaczynają sobie robić paznokcie. Salonów jest bardzo dużo, dlatego pamiętaj o ciągłym dokształcaniu się oraz o jak najładniejszym wykonywaniu pracy.
Jednak bycie bardzo dobrym to nie wszystko, potrzebna jest reklama. Mamy obecnie wiele darmowych oraz płatnych metod reklamowania swojego biznesu. Poniżej omówię kilka z nich.
Szyldy, banery, naklejki na szybę, potykacze
Reklama zewnętrzna, czyli szyldy, banery, naklejki na szybę, „potykacze” itp. Są bardzo ważnym elementem w naszym salonie. Powodują, że jesteśmy widoczne, a nasza marka staje się rozpoznawalna. Ułatwia klientkom trafienie we właściwe miejsce oraz zachęca przypadkowych przechodniów do wejścia. Co jest wyznacznikiem dobrego banera czy szyldu? Po pierwsze powinien być czytelny. Nawet najbardziej wymyślne litery nie dadzą efektu, jeżeli nie będzie dało się przeczytać napisu lub numeru telefonu. Drugą ważną sprawą jest kolorystyka. Wybór kolorów jest istotny dla wizerunku naszego salonu, ponieważ tworzy klimat. Pamiętajmy także, że baner powinien się wyróżniać, być widoczny dla przechodniów, ale także może sugerować rodzaj wykonywanej działalności. Na banerze powinny znaleźć się najbardziej istotne informacje, czyli nazwa salonu i numer telefonu. Godziny otwarcia oraz inne informacje, takie jak rodzaje wykonywanych usług mogą znaleźć się na szybie albo witrynie. Naklejki na szybę zaprojektujmy tak, aby zasłaniały stosownie dużo, a także osłaniały przed nadmiarem światła wpadającym do salonu.
Dzień otwarty
Daj się poznać. Zrób dzień otwarty, zachęć przyszłe klientki do przybycia. Możesz zrobić promocyjne ceny lub pokazy. Pamiętaj o urządzeniu kącika dla najmłodszych w tym dniu. Dobrym pomysłem będzie także drobny poczęstunek.
Ulotki i wizytówki
Ulotki i wizytówki są pomocne szczególnie na początku działalności. Mamy dostępny szeroki wybór ulotek, od jednostronnych do składanych w wybrane konfiguracje. Są świetnym materiałem informacyjnym. Możemy w nich zawrzeć szczegóły dotyczące naszego salonu, wypisać wykonywane usługi (z cenami lub nie, wybór należy do nas). Wybierz zdjęcia, które zwracają uwagę. Paznokcie muszą być ciekawe, dopracowane, a zdjęcia ładne i wyraźne. Pamiętaj, że masz 100% kontroli nad treścią, a więc przemyśl dobrze, co chcesz umieścić i w jakim miejscu. Nie zapomnij o numerze telefonu. Łatwy kontakt z salonem to podstawa, klientka nie będzie przez pół godziny szukała numeru telefonu, żeby do Ciebie zadzwonić. Tak samo jak przy projektowaniu banerów, zwróć uwagę na wybór czcionki. Ma być czytelna, a napisy wyraźne. Ulotki możemy roznosić w często uczęszczanych miejscach, przejściach, a także zostawiać w pobliskich instytucjach i sklepach. Nie zapomnijmy o tym, by dawać je klientkom – będą miały o czym rozmawiać z koleżankami.
Media społecznościowe
Ostatnim bardzo ważnym narzędziem marketingowym jest internet, a w szczególności media społecznościowe. Bardzo istotnym aspektem prowadzenia działalności jest posiadanie strony internetowej, konta na Facebook’u oraz instagrama. Media te dają nam wiele możliwości prezentacji własnej pracy, a także reklamy. Zacznijmy od Fan Page’a. Dzięki otworzeniu takiej strony mamy możliwość dotarcia do ogromnej liczby osób. Staramy się wrzucać minimum jedno zdjęcie dziennie, a także sprawnie odpisywać na wiadomości. Jest to bardzo wygodna forma komunikacji, ponieważ klientka ma stały kontakt z salonem, może nam przesłać zdjęcia kreacji, do której będą robione paznokcie itp. Pamiętajmy także o tym, że posty wyświetlają się wyżej, jeśli mają dużo ‘lajków’ i komentarzy. Dlatego starajmy się robić ciekawe zdjęcia naszej pracy. Dobrym pomysłem są również konkursy, które możemy organizować w dowolny sposób, na przykład dając voucher upominkowy albo rabat na wybraną usługę. Dodatkowo, gdy nagle zwolni się termin w środku dnia, możemy bardzo łatwo powiadomić o tym klientki, więc istnieje większe prawdopodobieństwo, że ktoś dopisze się na ostatnią chwilę. Inną cechą posiadania fb jest możliwość kupowania płatnych reklam, które trafiają do wybranej przez nas grupy odbiorców. Są one znacznie bardziej skuteczne niż ogłoszenie w gazecie. Łatwiejszą i szybszą formą reklamy jest instagram, którego prowadzenie nie jest trudne, a również możemy pokazać potencjalnym klientkom nasze prace. Im ładniejsze będą paznokcie, tym szybciej przyciągną klientki.
Stylizacja paznokci jest nie tylko pracą, ale i pasją. Dzięki łatwemu dostępowi do social mediów oraz dzięki prostym kreatorom do tworzenia grafik możemy ułatwić sobie komunikację z klientem. Reklama naszych usług da nam możliwość rozwijania swojego salonu, ale także zapewni ciągłość pracy. Normalną rzeczą jest, że obserwujemy niewielką rotację klientek. Przestają do nas przychodzić z różnych względów, takich jak zmiana miejsca zamieszkania, powody finansowe itd. W związku z tym, każdy salon powinien dążyć do ciągłego pozyskiwania nowych klientów. Miej pomysł na siebie i swój salon, a każdy dzień przyniesie Ci radość i satysfakcję z prowadzenia firmy.