Skip to main content

Jak wypromować salon kosmetyczny?

Social media, promocja w internecie, branża beauty, dochodowy biznes, promowanie w branży beauty

Katarzyna Kaczmarek

Właścicielka szkoły stylizacji paznokci Sn Studio i Sn Academy
Szkoła biznesowa – Beauty Biznes Educator BDI
Marketing Insta BEAUTY

snstudio.pl

Katarzyna Kaczmarek
Instagram icon kasia_snstudio

Każdy właściciel salonu doskonale wie jak wiele pracy, czasu i nakładów finansowych trzeba, by uruchomić gabinet zgodny z zasadami obowiązujących przepisów, funkcjonalny oraz taki, który będzie „cieszył oko”. Kiedy wreszcie się to uda, człowiek jest dumny z każdego elementu, który tworzy ten dobytek. Zaraz potem zaczyna się etap zdobywania i utrzymania klienta. Jednym słowem cały MARKETING i SERWIS. Rzecz jasna to wszystko nie będzie potrzebne, jeśli osoba wykonująca usługę nie będzie posiadała naprawdę przyzwoitych umiejętności wykonywania zabiegów oferowanych przez salon.

To już nie czasy, kiedy klient szukał miejsca, gdzie może wykonać niszową usługę. Teraz w każdej niemal miejscowości można znaleźć salony urody, które różnią się tylko poziomem świadczonych usług. Oczywiście „każda zmora znajdzie swojego amatora”. I tutaj zasadnicze pytanie, kim ma być Twój klient? Czy to ma być potoczna „Grażyna”, która skomentuje negatywnie Twoje ceny, Twoje podwyżki? Czy może chciałbyś klienta, który będzie zadowolony z faktu, że może wykonać u Ciebie usługę i jeszcze ukontentowany zostawi napiwek? Zatem jaka jest Twoja grupa docelowa? Bez względu na to, jaka jest odpowiedź, jedno jest pewne – klienta musisz pozyskać. Zaraz pewnie pomyślisz, że musi to być klient z Twojej okolicy albo miejscowości – nic bardziej mylnego!

Ja prowadząc salon beauty parę lat temu w Poznaniu obsługiwałam regularnie klientki z Berlina, Konina, Wronek, miejscowości pod Poznaniem, oddalonych dzielnic. Panie dla dobrej usługi i pięknych paznokci są w stanie zrobić wiele. Klient za dobrą usługę i równie dobry serwis jest gotów zapłacić, a nie pytać o rabat.

Social media, promocja w internecie, branża beauty, dochodowy biznes, promowanie w branży beauty

REKLAMA

Pewnie zastanawiasz się skąd w moim salonie wzięły się klientki z tak daleka? Oczywiście były to odległe czasy, ale dziś nadal sprzedaję usługi, tylko że szkoleniowe i nie miałabym tych samych dojeżdżających klientów, gdyby nie ciągła, regularna reklama w internecie. Przede wszystkim osoby, które znajdują czas na ćwiczenie swoich umiejętności, tworzenie pięknych rzeczy, a potem uwiecznianie tego w równie profesjonalny sposób na zdjęciach, filmach, etc. zwracają na siebie dużo większą uwagę potencjalnego klienta.

Dużo trudniej jest aktualnie przebić się w internecie, bazując tylko na pracach salonowych. Klient, który widzi, że osoba wykonująca usługi rozwija się, ćwiczy swój talent, szybciej wybierze taki salon. I nie myślę tutaj tylko o powieszeniu kolejnego dyplomu na ścianie.

Zatem robisz pokazową pracę, potem piękne zdjęcia tej pracy i ruszasz z gotowym materiałem w świat internetu. W zupełności wystarczy Google, Facebook i Instagram. Moje doświadczenie mówi, że twojego firmowego socjal media nikt nie obsłuży lepiej niż Ty sam! Co oznacza, że firma zewnętrzna nie będzie znała tak dobrze potrzeb Twojego klienta, formy komunikacji i sposobu zainteresowania go Twoją pracą. Oczywiście musisz obrać jakiś kontent prowadzenia kanałów, posiadać narzędzia, gdyż bardzo Ci to ułatwi zrealizowanie tego zadania. Kiedyś, podobnie jak Ty, nie wiedziałam od czego zacząć.

Czym i jak robić zdjęcia? Jak zaplanować, zorganizować te działania, by nie zostać niewolnikiem internetu i mieć czas na inne ważne zadania jako właściciel salonu. Dziś dzielę się tą wiedzą z tymi, którzy zaczynają zmagać się z tym tematem i mogę śmiało powiedzieć, że „nie taki diabeł straszny, jak go piszą”. Najczęstszymi bolączkami osób, które wykonują usługi jest brak wiedzy technicznej z zakresu tego jak zrobić dobre zdjęcie, jak stworzyć kompozycje, czym i w jaki sposób je obrobić, jakiego światła użyć, jak zrobić samodzielnie baner, promocje, itp. Po szkoleniu okazuje się, że wszystko co im przekazuję jest wiedzą przyjemną i łatwą do wdrożenia.

DZIAŁANIA

Pamiętaj, klienci w poszukiwaniu dobrych salonów korzystają przede wszystkim z internetu. Zadbaj o dobrą, funkcjonalną wizytówkę swojej firmy w Google. Nie zapomnij jak ważne przy tym są opinie klientów na Twój temat. Przy zakładaniu firmy warto zwrócić uwagę na stworzenie prostej nazwy, z którą można wykupić identyczną domenę, gdybyś chciał założyć stronę internetową. Natomiast jeśli nie jest to dla Ciebie istotne, to zwróć uwagę aby dobrze funkcjonowały konta firmowe na socjal media. Muszą mieć określony dokładny adres, mapę dojazdu, informacje o parkingu, godziny otwarcia, kontakt, ofertę, cennik, portfolio, słowem wszystko, czego sami byście szukali chcąc umówić się gdzieś na usługę. Tworząc materiały reklamowe zawsze dobrze wygląda spójność wizualna, czyli ujednolicone czcionki, określone kolory czy powtarzające się akcenty.

Zatem kiedy już mamy marketing w miarę ogarnięty, pozostaje nam dołożyć równie dobry SERWIS w naszym salonie. Czyli to wszystko z czym spotyka się klient od pierwszego kontaktu z nami. Na pierwszą styczność z klientem najczęściej wykorzystywane są aktualnie narzędzia CMR. Są to systemy informatyczne, który automatyzują i wspomagają procesy na linii klient – salon, w zakresie pozyskania oraz utrzymania go, czyli system wspomagający pracę działów: marketingu, sprzedaży, obsługi klienta. Jednym słowem aplikacje, dzięki którym klient może się zapisać na usługę, sprawdzić dostępne terminy, uzyskać przypomnienie o wizycie oraz znaleźć mnóstwo przydatnych i odciążających usługodawców rzeczy, by salon mógł jeszcze sprawniej działać.

OBSŁUGA

Regulamin to kolejne ważne narzędzie, które pomaga nam zachować profesjonalny serwis oraz określić zasady i granice w relacji z klientem, by uniknąć mało komfortowych sytuacji dla obu stron. Pamiętaj też, że sposób rozmowy przez telefon może zachęcić klienta lub go odstraszyć. Niemiły ton, brak rzeczowych informacji, chaos, pośpiech w rozmowie to czynniki niesprzyjające dobremu biznesowi.

Kiedy już klient się u nas pojawi, warto powitać go uśmiechem i dobrym słowem. Niestety ostatnio dość krucho z tak pozytywnym przyjęciem, bo niełatwy dla wszystkich czas sprzyja raczej narzekaniu, lękom i czarnym scenariuszom. Pamiętaj, że klient przychodzi nie tylko wykonać dobrą usługę, ale również zrelaksować się, oderwać od codziennych obowiązków, zapomnieć o dramatach, pandemii, wojnie itp. Dbaj o to, by ten czas spędzony z Tobą był odskocznią, najlepiej przy pysznej kawie, w miłym towarzystwie, gdzie można złapać oddech od domu, pracy i innych przyziemnych problemów każdego człowieka. A teraz wisienka na torcie i uwierz mi, że kobieta, która spędza na usłudze więcej niż 30 minut, zdąży wzrokiem ogarnąć każdy zakątek Twojego salonu. Pamiętaj „jak Cię widzą, tak Cię piszą”, a porządek i higiena to podstawa poczucia bezpieczeństwa czy też komfortu klienta. Jeśli wykonujesz usługę stylizacji paznokci to pierwszą rzeczą, na którą zwróci uwagę Twój klient, będą właśnie Twoje paznokcie! To podobnie jak w gabinecie fryzjerskim, pierwsze co robisz to patrzysz na włosy swojego fryzjera. A teraz wyobraź sobie, że ma tłuste włosy, z kilkucentymetrowym odrostem.

Marketing i serwis, bo o tym właśnie dziś mowa, nasuwa na tym etapie takie pytanie – czy Twój potencjalny klient zwróci uwagę na Twój salon w gąszczu dostępnych mu informacji? Jaką obsługą i serwisem zatrzymasz klienta, gdy już go pozyskasz?

Na zakończenie słowo ode mnie, w oparciu o długoletnie doświadczenie – nie cena decyduje o zatrzymaniu klienta. Ciągłe rabaty i obniżki są zabiegiem manipulacji marketingowej, a jak wiemy one nie zapewniają nam stałego klienta. Dobrze wiedzą o tym najlepsi w biznesie, przykładem może być firma Apple, która w zasadzie nie schodzi z cen swoich produktów, za to ciągle zaskakuje wprowadzając nowości, a do tego zapewnia fenomenalny serwis! Zatem uczmy się od lepszych od nas samych. Już w marca startuje moja pierwsza szkoła biznesu beauty, zapraszam do kontaktu po więcej szczegółów.

źródło:    Paznokcie nr 103