Joanna Mączka
Trener Marketingu Beauty
Trener biznesu beauty, praktyk marketingu od ponad 20 lat. Odpowiadała za zarządzanie kategoriami marek i działami marketingu zarówno w dużych korporacjach (NIVEA), jak i dynamicznie rosnących polskich firmach (Semilac, Dermatic). Certyfikowany Trener Biznesu Akademii SET. Tworzy kursy online, szkolenia, webinary i materiały szkoleniowe, aby pomagać gabinetom i salonom beauty w skutecznym pozyskiwaniu i rozwijaniu klientów, budowaniu silnych i wyróżniających się marek, podnoszeniu zyskowności biznesu, skutecznej komunikacji z klientami.
Jak tworzyć dobre, wyróżniające się i wartościowe treści, które zbudują Twój autorytet i zaufanie wśród potencjalnych klientów? Jaki kontent jest najlepszy, aby skutecznie pozyskiwać klientów na swoje usługi? Odpowiedź brzmi: przede wszystkim taki, który ludzie będą chcieli udostępniać, i z którym będą chcieli wchodzić w interakcje.
Budowanie autentycznego zaangażowania klientów w mediach społecznościowych to dzisiaj najważniejszy wskaźnik skutecznej komunikacji. Algorytmy Facebooka i Instagrama promują przede wszystkim interakcje między uczestnikami platformy i chętniej (czyli wyżej w aktualnościach oraz większej liczbie użytkowników) wyświetlają te treści, które wywołują więcej zainteresowania, komentarzy, udostępnień. Pamiętaj, im więcej zaangażowania stworzysz wokół Twoich treści, tym większa szansa, że częściej zobaczą je Twoi potencjalni klienci. Jak, co, i kiedy publikować, aby budować lojalną społeczność klientów wokół Twojego gabinetu?
Na początek, pamiętaj o 3 zasadach:
Dobre treści, czyli jakie?
Jeśli brakuje Ci pomysłów na posty, zacznij od tego, co interesuje Twoich klientów. O co najczęściej pytają? Spisz wszystko, co istotne, a potem odnieś się do tych tematów w postach. „Jak zapewnić długotrwały połysk hybrydy?”, „Jaki manicure jest najlepszy na ślub?”, „Jaki kształt paznokcia pasuje do mojej dłoni”, „Czy frezarka jest bezpieczniejsza od pilnika?”, „Sposoby na odpryski w hybrydzie”- to tylko przykładowe tematy, wokół których możesz stworzyć mnóstwo ciekawych treści. Te same zagadnienia można ogrywać na wiele sposobów. Jeśli wydaje Ci się, że ciągle mówisz o tym samym, tylko inaczej, to znaczy, że jesteś na właściwej drodze. Niech przyświeca Ci myśl, że klient musi usłyszeć jeden komunikat wiele razy, aby w ogóle zwrócił na Ciebie uwagę.
Mocna trójka
A teraz zerknij na 3 typy postów, które najlepiej sprawdzają się w branży beauty.
#1 Metamorfozy, czyli przed i po
Niby oczywiste, ale dobra metamorfoza to więcej niż zdjęcie przed i po. Jeśli chcesz naprawdę zaintrygować klientów, wprowadź odrobinę edukacji, inspiracji i emocji. Pokaż prawdziwą przemianę. Opowiedz ciekawą historię używając wielu zdjęć (spróbuj karuzeli). Zainspiruj swoich klientów – wielu z nich zapewne też chce takiego efektu… To nieprawda, że ludzie oglądają tylko obrazki. Dobre zdjęcie wsparte ciekawym opisem potrafi wygenerować sporo zaangażowania. Znajdź swój styl i sposób na unikalny opis tego, co robisz. Zwróć uwagę na dobre światło i jednolite tło. Te detale robią ogromną różnicę w odbiorze. Zerknij na profil dr Alexa Karkhi. Każdą procedurę zabiegową szczegółowo opisuje używając emotek, co świetnie uzupełnia zdjęcie. Taki opis idealnie też wpisuje się w charakter tego medium. Profil Ewy Chodakowskiej – jeden z największych profili na Instagramie – również stosuje długie wpisy motywacyjne, które świetnie się czyta.
#2 Ty podczas pracy
Im częściej będziesz pokazywać się przy pracy, tym szybciej wzbudzisz w swoich klientach przekonanie, że jesteś ekspertem w tym, co robisz. Napędzasz pozytywne koło: im częściej Ciebie widzą, tym bardziej Ciebie znają. Im lepiej Ciebie znają, tym bardziej Ciebie lubią. A im bardziej Ciebie lubią, tym chętniej od Ciebie kupują. Logiczne, prawda? Dlatego, jedyne, co musisz robić to pokazywać, jak pracujesz. Pamiętaj, że Twoja praca to nie tylko wykonywanie zabiegów, ale również dokształcanie się, praca z zespołem, doradzanie klientom oraz poszukiwanie inspiracji na jeszcze lepsze świadczenie usług.
#3 Ty, na żywo!
Niestety. Trzeba się pokazywać również na żywo. Dla wielu nie jest to łatwe, ale warto spróbować. Dlaczego? Z jednej strony, dla większych zasięgów. LIVE budzi około 6-krotnie większe zainteresowanie niż zwykły post. Dzieje się tak dlatego, że oglądając taką formę publikacji spędzamy więcej czasu na profilu. Dobrze poprowadzony LIVE chętniej też komentujemy i udostępniamy. Z drugiej strony, live jest przyjazny dla użytkowników. Taka forma komunikacji jest łatwiejsza w odbiorze dla Twoich odbiorców, którzy dzięki temu mogą również lepiej poznać Ciebie jako osobę.
Pamiętaj, że dobre treści, dzięki którym będziesz pozyskiwać zainteresowanie klientów, przede wszystkim:
Jeśli kochasz swoją pracę, po prostu obficie się tym dziel na swoich mediach społecznościowych, a klienci z pewnością to docenią i wynagrodzą regularnymi wizytami w Twoim salonie.
Więcej informacji o skutecznym pozyskiwaniu klientów do gabinetu beauty znajdziesz w e-booku „6 Kroków Pozyskiwania Klientów„