Wyobraź sobie, że zostałaś zaproszona na imprezę biznesową. Trudno nie zauważyć i nie trafić na tę imprezę, bo logo “świeci” wszędzie: a to na ścianie w postaci neonów, a to lasery pokazują je na suficie. Można rzec – logo jest wszechobecne. Wchodzisz do sali.
Ale… No właśnie. Czujesz, że coś jest nie tak. Teoretycznie wiesz, że to jedna marka. Twój umysł jest jednak wręcz “bombardowany” wieloma – często sprzecznymi – informacjami. Stoliki są udekorowane niby w stylu art deco, ale dekoracje – raczej glamour. Kolorystyka w niektórych zakątkach sali jest pastelowa, ale przy wejściu występują tropikalne, wyraźne kolory. Samo zaproszenia swoim wyglądem przypomina prawdziwą kakofonię stylów.
Po co to wszystko napisałam? Ta krótka historia ma pokazać, że samo logo w dobrej identyfikacji wizualnej nie wystarczy. Profesjonalna marka (ang. brand) powinna być spójna we wszystkim, co może ją wyróżniać na tle innych marek z tej samej branży.
Zastanawiasz się, co rozumieć poprzez “spójność wizualną”? Najprościej rzecz ujmując – marka powinna być rozpoznawalna.
Elementami spójnej identyfikacji wizualnej są przede wszystkim:
– kolory – jedna ustalona paleta, pojawiająca się wszędzie,
– czcionki – dla nagłówków, podtytułów, samego tekstu (tak zwany body) oraz akcentów (max. 4 czcionki, które są niezmienne),
– elementy graficzne – wykorzystywane na stronie www, na papierze firmowym, wizytówkach, ale także w samym salonie kosmetycznym, cenniku – zawsze takie same, w tym samym stylu,
– zdjęcia – sesje fotograficzne, portfolio; warto zadbać o tę samą kolorystykę, przekaz, styl,
– social media – spójny wygląd feedu,
– strona www,
– prezentacje, które pokazujesz na szkoleniach.
Pisząc o spójnej identyfikacji, chciałabym zatrzymać się na chwilę także przy spójności w innych dziedzinach.
Spójność komunikacyjna obejmuje przede wszystkim styl pisania – styl wypowiadania się, hasło reklamowe (tzw. slogan), przekaz itp. Spójność marketingowa zachodzi na poziomie analizy klienta, profili w social media czy też reklam. Marki powinny być również spójne w kontakcie z klientem (np. opracować ustandaryzowany proces jego obsługi), a także w podejściu na sytuacje w Polsce i na świecie.
Profesjonalna marka to nie tylko logo, a – przede wszystkim – społeczność. Tożsamość. Profesjonalna marka ma budzić emocje, przybliżać ludzi o podobnym profilu, utożsamiać się z daną osobą, firmą…. Tak, by klient lub dana osoba czuła, że “TO JEST TO”! ⠀
Ale… Jak to zrobić, by trafić do takiego klienta, jakiego się chce? Co zrobić, by być spójnym? Jak dobrać dobrą paletę, czcionkę? Jak stworzyć społeczność?
Czy wiesz, że na wszystkie te pytania jest jedna odpowiedź? Chodzi o strategię, którą najlepiej ustalić już na samym początku.
Jeśli jednak funkcjonujesz na rynku już od jakiegoś czasu, a wciąż jej nie masz, nic nie stoi na przeszkodzie, by zająć się tym na późniejszym etapie. Wszystko w myśl zasady – lepiej późno niż wcale!
Jeżeli chcesz sformułować strategię marki, zacznij od zadania sobie podstawowych pytań i odpowiedzi na nie.
Zastanów się m.in.:
– jak wygląda Twój wymarzony Klient?⠀
– jakie wartości ma Twój biznes/Twoja usługa?⠀
– jakie uczucia chcesz wywołać, gdy np. klient otwiera Twój produkt?⠀
– jaką masz misję? Jak chcesz pomagać? Co stoi za Twoją marką?
– jakie są Twoje silne strony i jak je wzmocnić?
– w jakim kierunku chcesz iść jako swoja marka, jak widzisz się za parę lat…?
Dodatkowo, dokładnie przeanalizuj konkurencję i wyciągnij z tego wnioski. Kto wie, może dzięki temu znajdziesz niszę na rynku? Albo wpadniesz na pomysł, jak przekuć wady konkurencji w zalety swojej marki?
Wykonaj również – choć podstawową – analizę ryzyka, czyli przeanalizuj swoje słabości i pomyśl, jak je mitygować, czyli zniwelować prawie do zera.
Pytań, które warto sobie na tym etapie zadać, jest zdecydowanie więcej. Już te powyższe mogą być jednak dobrym punktem wyjścia do sformułowania strategii.⠀
Bez tego szkoda Twojego czasu na wymyślanie czegoś przypadkowego, kolokwialnie rzecz ujmując – bez ładu i składu. Szkoda, by Twój produkt lub usługa były traktowane przypadkowo. Chcesz przecież, by trafiał/a do Tego Właściwego Klienta, prawda? Chcesz by Twoja marka była utożsamiana z pewnymi wartościami, misją?
Jeśli spędziłaś godziny, tworząc koncepcję produktu czy usługi, chyba warto o niego/nią zadbać…?
Zastanawiasz się, co dalej? Weź kartkę, ołówek, włącz ulubioną muzykę i wypisz sobie odpowiedzi. Pamiętaj, by być w tym maksymalnie dokładną! Liczy się każdy szczegół!
A co potem? Pora na rozpoczęcie przygody z analizą! Inaczej mówiąc, analizujesz swoje przemyślenia i przekładasz swoje marzenia, wartości, misji na sposób werbalny, wizualny, marketingowy… Wszystko po to, by zadbać o spójność!